KJØKKENET

Historie

1800
Carl Heinrich Knorr blir født den 15. mai, i byen Meerdorf i Tyskland.

1838
Varemerket KNORR oppstår da Carl Heinrich Knorr bygger en fabrikk i Heilbronn i Tyskland. Fabrikken tørker og maler sikori til kaffeindustrien verden over.

1870
C.H. Knorrs sønner begynner å arbeide i bedriften. De begynner å eksperimentere med å tørke grønnsaker og krydder og omdanne disse til suppe.

1873
KNORR begynner å selge tørkede supper.

1875
Carl Heinrich Knorr dør.

1885
KNORR utvider internasjonalt med fabrikker i Østerrike og Sveits. På dette tidspunkt kan KNORR tilby et bredt utvalg av produkter, bl.a. cerealier, grønnsaker, potetflak, og et tidlig ferdigprodukt: suppe tørket og presset sammen i terninger.

1889
KNORR introduserer ”Erbswurst”, et annet ferdigprodukt. Det er et krydret ertesuppekonsentrat som pakkes i et pølsehylster. ”Suppepølsen” kan spises tørr, men blir som oftest tilsatt kokende vann så det blir til suppe. Produktet blir svært populært pga. den lave vekten og den enkle tilberedelsen. I år 1900 kan man kjøpe ”Suppe-pølsen” i 40 varianter.

1899
C.H. KNORR A.G. blir et aksjeselskap med 800 ansatte.

1908
KNORR introduserer som de første i Europa en sausemiks.

1912
Buljongterningen lanseres!

1947
I etterkrigstiden stiger etterspørselen etter KNORR-produkter markant, noe som gjør at kvaliteten synker. Dette fører til at KNORR i 1947 er på randen av konkurs. KNORR utformer derfor en ny visjon som er med på å avverge krisen: ”Kun en ærlig innsats i kvalitet og rimelige priser samt utvikling av nye produkter kan gi suksess i det lange løp”.

1948
En annen årsak til at man klarte å unngå konkurs er at den flytende brune smakstilsetningen erstattes av Glutamat. Dette fjerner ”fabrikksmaken” og gjør KNORR suppe til en virkelig konkurrent til hjemmelagde supper. Pappemballasjen erstattes også av en hermetisk lukket aluminiumspakke. Etter disse endringene lanseres ”chicken noodle soup” med stor suksess. I de første 7 månedene selges det 6,4 million porsjoner.

1953
AROMAT-krydderet lanseres.

1958
KNORR GmbH overgår 100 % til CPC International Inc., som siden skifter navn til Bestfoods.

2000
KNORR har utvidet sortimentet vesentlig og blir i dag solgt i i alt 87 land over hele verden. I oktober blir Unilever den nye eieren av KNORR-merket.

2004
Til tross for alle endringene som har funnet sted opp gjennom årene, er KNORR fortsatt forankret i det gode håndverk og innsikten i smak og smaksnyanser fra hele verden. Sønnene til KNORRS grunnlegger reiste fra Heilbronn-fabrikken og ut i verden for å samle inn oversjøisk inspirasjon, og dermed startet tradisjonen med konstant nytenking i KNORR-universet. I dag er Heilbronn-fabrikken fortsatt livsnerven i KNORRS kultur og konstante innovative løsninger. Og en gruppe på 21 kokker fra 9 land garanterer at god mat forblir øverst på agendaen. KNORRS stolte historie kombinert med bruken av dyktige kokker fra hele verden gjør at det gode håndverket er blitt en del av KNORRS ”DNA”.

2005
KNORR i Norge skifter design! Fra å nesten ”eie” det røde univers ønsker KNORR å bevege seg over i det grønne univers – en farge som symboliserer friskhet og liv! I tillegg til dette vil KNORR også gjerne være med på å inspirere forbrukeren i form av gode og friske tips på baksiden av pakken! KNORR vil gjerne være garanti for den gode opplevelse, gi deg lyst til å prøve nye matopplevelser og gjøre det mulig å lage ”riktig” mat også i den hektiske hverdagen.